Boethius Murenius jubileum

Uppdaterat: 29 okt. 2019

I lördags (5.10.19) på den "Internationella lärardagen" firades Boethius Murenius jubileet. Det var 1639 som han inrättade Ålands och Finlands första allmogeskola i Saltvik. Redan 1939 tänkte Ålands lärarförening fira detta jubileet, men vinterkriget bröt ut och jubileet blev inhiberat. Då hade det redan inövats en för tillfället skriven "högtidssång", en kantat för orgel och kör. Den uruppfördes istället nu - 80 år senare av ÅLF's projektkör. Det uppsattes även en minnesplakett ovan Murenius gravplatta på mittpelaren i kyrkan. Efter festgudtjänsten höll lektor Dan Nordman ett festtal över Murenius olika bedrifter på Åland. Till detta lyssnade intresserat ett 80-tal besökare och Östra Saltviks Marthaförening bjöd på kaffe och tårta. Här kan du ladda ner hans tal som PDF.